- « Wróć
- Finteo
- Słownik pojęć prawnych
- Rejestracja znaku towarowego
Rejestracja znaku towarowego w kontekście Upadłości Konsumenckiej
Rejestracja znaku towarowego to proces prawny, którego celem jest ochrona symbolu,
logotypu, nazwy lub innych wyróżników mających na celu identyfikację produktów lub usług jednej firmy i
odróżnienie ich od produktów i usług konkurencji. Rejestracja znaku towarowego jest niezbędna, aby
skorzystać z pełnej ochrony prawnej wynikającej z praw własności intelektualnej. Proces rejestracji znaku
towarowego w Polsce jest uregulowany przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności
przemysłowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 609), a odpowiedzialnym organem jest Urząd Patentowy RP.
Rejestracja znaku towarowego może mieć istotne znaczenie dla przedsiębiorstw w kontekście
upadłości, oddłużenia czy egzekucji komorniczej. Zarejestrowany znak towarowy stanowi bowiem majątek firmy,
który może być przedmiotem zabezpieczenia kredytu czy też egzekucji przez komornika w przypadku niespłacenia
długu. W sytuacji upadłości firmy, zarejestrowane znaki towarowe mogą być sprzedane w celu pokrycia długów
wierzycieli.
Przykładem zastosowania rejestracji znaku towarowego w kontekście upadłości może być sprzedaż
zarejestrowanego znaku towarowego firmy będącej w trakcie postępowania upadłościowego. Wierzyciele mogą
żądać sprzedaży tego majątku w celu spłacenia długów przedsiębiorstwa. Komornik jest wówczas odpowiedzialny
za przeprowadzenie postępowania egzekucyjnego, który może obejmować sprzedaż znaku towarowego na rzecz
spłacenia długu. Warto dodać, że znak towarowy może być również przedmiotem zabezpieczenia kredytu, co
sprawia, że jego wartość ma istotne znaczenie dla przedsiębiorstwa ubiegającego się o kredyt.
Podsumowując, rejestracja znaku towarowego to proces prawny mający na celu ochronę
wyróżników produktów i usług firmy. Proces ten ma istotne implikacje w przypadku upadłości, oddłużenia oraz
egzekucji komorniczej, gdyż pozwala na identyfikację majątku i zobowiązań przedsiębiorstwa, a także
umożliwia wierzycielom dochodzenie swoich roszczeń. Przepisy prawne dotyczące rejestracji znaku towarowego
regulują przede wszystkim ustawa Prawo własności przemysłowej oraz przepisy wykonawcze do niej.